Monday, May 24, 2010

Kesihatan yang baik bermula dari gaya hidup yang anggun

Cara nak mula jaga kesihatan. kena diet sikit kut mesti nak jaga kulit muka putih-putih tanpa anasir jerawat. perlu teruskan amalan sihat. macam mana ?


Aktiviti yang dicadangkan dalam perancangan ku

Pengurangan kalori

1) Pengambilan kalori yang rendah sebanyak 2000 kalori sahaja sehari

2) Kalori mestilah diperoleh daripada protein dan gula fruktosa sahaja (buah-buahan) dan bukan dari karbohidrat kompleks seperti nasi dan roti. Makan tumbuhan hijau err sayurlah

3) Kurangkan makanan berminyak dan ayam, tuh makanan faveret ke hapa kena cut dlu

4) Air yang banyak (Sekurang-kurangnya 4 liter sehari) aku minum air botol oke laghi


Peningkatan hormon dan enzim tubuh

Hormon yang penting adalah semua hormon yang terlibat secara langsung dalam metabolisme lemak seperti hormon pertumbuhan insulin glukargon dan tiroid. Jaga hormon dalam badan dengan seimbang. Makan buah ngab sayur selalu. Bila hormon cukup sihat lagi bagus dan hebat badan akan fleksibel bagi menjamin kesejahteraan tubuh kita.


Senaman

Jika duduk selama 20 minit atau lebih tanpa aktiviti seluruh otot akan mula berehat dan mengalami penurunan suhu pada sel-sel. Tetapi jika kita bangun dan melakukan aktiviti, ia memanas semula. Dengan itu jalan terbaik untuk meningkatkan enzim dan sihat badan selalu ngan dengan bergerak dan bergerak..


itu sahja post pasal entry sihat tubuh badan dan selamat beramal. aku baca satu artikel kesihatan tadi pastu teringat nak share sama kat entry untuk bahan diri sendri. motivate yur ownself to be hot too utk cara aku jaga kesihatan. limit makan, makan malam tiada untuk dijamu pd diri sendri sehingga lah rasa berat normal ku patut 53kg. sebab sekarang sudah tambah 3kg. kena turrunnnkan balik. wekk


Ps/ betul tak kesihatan yang baik bermula dari gaya hidup yang sihat. bye :)

1 comment:

sheila said...

bagus, usaha untuk menyihatkan badan. keep it up..hehe

Pages