Tuesday, July 27, 2010

Ikan-ikan

Hi.

ini ikan bekas pertama ada 3 ekor
yaitu ikan batu seekor dan sememangnya pemalu, ikan batu suka tidor tak bergerak
ikan warna-warni 2ekor tu yang bebulat-bulat tu kalau nampak

Ikan bekas kedua
anak-anak ikan puyu kampung
tak terkira berapa :P

Ini je hah ikan puyu 5 ekor
Bekas ketiga


Salam.

macam mana nak cerita. erk. Ikan belaan mak aku dalam rumah dah bertambah. dahulu dibela kucing dan ikan puyu je. kini bertambahlaa pulak ada ikan batu, ikan warna warni. tak tahu lah nama jenis ikan ini. aku bukan kaki pancing nak bela ikan. suka je tengok ikan dengan tenangnya kat rumah dan bertanya sendirian. "ikan-ikan kau dah makan belum" :)

hmm. aku tak makan ikan puyu oke. aku tak pandai nak bercerita ar macam mana perasaan bela ikan.


Bahagianya bermula pabila di waktu lapang kasi ikan makan, melayan kerenah kucing dekat rumah. Malasnya datang kemudian bila nak mencuci bekas ikan yang kotor. err, it really takes time to wash that ugly bad aquarium. Kalau bekas akuarium itu, selagi tak kotor hitam legam, selagi itu lah tak mula mencuci. Seriusly sekarang ini mama memang mencari hobi baru untuk melayan ikan-ikan yang ada di rumah. Kalau bab kucing nak mandi selalunya akan aku mandikan mereka di waktu lapang. Hari cuti la kan hari sabtu dan ahad tu waktu lapang. Kalau kucing nak makan, aku cuma tolong bahagikan kucing mana yang nak makan. Kucing ini memang banyak ragam. Ada yang memilih kalau nak makan, perangai tu menggedik, bila bagi tak nak makan pulak. bila tak bagi nak makan pulak.


Ps/ Banyak berbahasa kalau pulak kat entry ini. Minta maaf kalau tak faham cerita kat entry. Bye

9 comments:

Kujie said...

kak jie ada ikan guppy ratus ribu ekor...asal hanya 6 ekor je

ikan kaloi si bulan nama dia sekor....kalai sabah kata org warna pink oren2 seluruh badan

tapi bela ikan mmg best

zool said...

wah menarik lah ..
zaman dulu2 ada bela ikan toman besau.. skg takde lagi. ikan keli kolam pun dah terlungkup

aduka said...

ikan ni la kot cot n tam nk curi..haha

lma dh x lukih cot n tam..

Chaon Cornerz said...

wah.. minat bela ikan rupanya.. tapi best ar kalo bela ikan kan.. suka tengok ikan2 dalam akuariun.. tapi nak bela malas takut mati.. hehhe..

/Dayah//Nurul/ said...

kak ji- banyak tu ikan guppy. mesti cantik. sy tgh blaja membela ikan :)

encik zool- apa jadi ikan sume tu

latip- haa....,mana ada. tak baik lah. pls lukis kalau rajin

cha'on-bolelahh :) hrp ikan sume ok

yusuf mujahidin ™ said...

lama tk bela ikan
tp suke makan ikan..


kehkehkeh~

moga sehat dan ceria2 selalu

atie said...

sis bela ikan gapi je 2 tempayan kat luar umah.... dulu ade gak ikan dlm akuarium tp asek mati je...so dh xau bela..kucing ade gak 8 ekor... hehehe tp ni haiwan kat kmpung la..rindu kat dorg je trus pecut balek kmpung. ehehhe :D

Pusher Aries said...

ikan batu???fst time dgar..msti xleh mkn kn...keras..huhu

/Dayah//Nurul/ said...

yusuf- mkn ikan goreng. sihat ye, bagus2

kak ati- oke lahh tu. kat rumah sy bela kucing rumah ni pun dah bnyak ragam, ngengade nak perhatian lebbih :)

Pusher Aries- hehe, tak tahu nama spesifik ikan tersebut laa

Pages