Monday, July 19, 2010

Demam.



Salam.

Sihat ke tak sihat ke tak sihat ke tak. Oke aku tak sihat dari semalaman dan hari ini telah pergi ke klinik di waktu kemalas-malasan. lepas pergi kelas sejam kat kolej balik rumah kepala pusing-pusing, mama ajak pergi klinik mula-mula tak mau pergi klinik. sekali pergi klinik jam 1tengahari dan doktor telah berjaya mengeluarkan notis kertas warna pink youu, kertas MC 2hari. demm.

MC means "maksud cuti" for viral fever. aku demam lahhh

Semalam cerita aku pening-pening demam jugak lahh tu rupanya. demam kat dalam rumah tapi tak pergi klinik. Aku dapat hadiah ubat demam 2pek serta antibitiok. demm, i hate you ubat.

Semalam sakit-sakit kuat aku pergi kelas agama kat keramat, pastu melayan tidor berjam-jam kemudian. buku study jangan harap rajinnya nak study. Agaknya tunggu coming assingnment and exams baru rajin bukak buku. Time malam mak aku janji ngan aku suh buat karipap time 8 malam. aku pening-pening tu kental jugak mengadap depan tv ngan mama buat karipap. Percayalahh, aku anak yang rajin. haruslahh rajin membantu mak bak di waktu susah senang :)




Perhatian:
Kalau nak pandai ketip kelip apa kah kelip iaitu...kelepet kuih karipap, kena selalu belajar dari tangan mak masak :D
mata jangan selalu kelip-kelip. fokus kelepet kuih karipap

Bahan perlu ada untuk buat karipap; 1/2kg Plain flour,4 biji kentang,1/2 bawang besar,4 ulas bawang putih,sedikit halia,5 sudu gula, 1 sudu teh garam,3 sudu kari,minyak masak,air panas,penggiling n pencetak karipap.

Tak reti nak explain details cara-cara karipap, tapi try lahh cerita sikit. tak rugi share entry dahh lama tak buat panjang-panjang kan kan.

aku memang ada masalah kelepet lama-lama karipap ini. Sebabnya nanti senget benget bila tak biasa geram dan tangan nak cepat siap. haihhahhha. Masih belajar dari mak tapi oke dahhhh kot lama-lama nanti cun-cun karipap.


Kembali Karipap resepi:
kalau bab karipap punya kulit letak tepung 1/2 serta minyak masak sikit. Dah berjaya uli-uli nanti letak tepi.

kalau bab isi karipap kentang dipotong dadu,bawang besar,bawang putih, halia dipotong halus..Panaskan minyak.
1. Masukkan bahan seperti bawang besar+bawang putih+halia dipotong2 dlm kuali.
2. Masuk serbuk kari sikit.
3. Masukkan 1 sudu kecil garam dan 5 sudu besar gula..(terpulang,ikut selera).
4. Masukkan air sikit sBB tak nak kering sangat.
5. Masukkan kentang yg dah dipotong dadu..masuk air sikit,agak2 tenggelam semua kentang. Tunggu sampai kentang empuk.
Jgn lupa kacau ek,takut hangit di bwh pulak.
Kalau perlu lagi elok ,tutup dengan tudung kuali biar kentang cepat empuk..api perlahan je



Janganlahh tak percaya habis je aku tolong mak buat karipap aku tengok mak aku cuma ketip karipap, tapi dia tak kelip pun karipapnya. Aku tanya apaaaaaa nih. Mak aku zzzzzzzzzzzZZZzzz. Mama tertidur. Tertidur rupanya depan karipap mak aku tu tapi elok-elok aku dah tolong siappp dah.


Lepas siap karipap, kami tak simpan dalam peti ais trus sebab nanti susah nak goreng siap. Awal-awal dah siap goreng separuh masak sebelum nak simpan dalam peti ais. Besok pagi, sarapannya karipap. Aku bangun pagi tu masih pening pergi kelas dan semakin ok tidur berjam-jams.


ps. selamat mencuba, jgn demam karipap.

aku buang lagu kat belog. peningg. gambaran saja buat karipap tu. sekian tq

13 comments:

Cik Bucken said...

cm sedap gile karipap...oo btw..cpt elok!

Chaon Cornerz said...

karipap.. nak order plezz.. hahha..

Aduka said...

aku suka karipap especially karipap kentang!
:-)

Cikgu AL said...

yay!deama2 pun smpt share resipi karipap skali! arigato!~anyway,get well soon..=)

econpolics said...

lawa gila karipap die...smart jer,,,hakhak,.,,bisness ker???

yusuf mujahidin ™ said...

karipap mmg peberet kot

dayah said...

Cik Bucken - time kasih :)

Chaon Cornerz - nak brapa, meh tp kau kena beli bhn duluuu k

Latip - yay, samalahh ngn kiter

lok - bisnes sedn bhd,mkn sendri dlm mulut

ghouse - nak karipap dtg ampang

Pusher Aries said...

Demam ye,mkn2 ubt ye..hehe
karipap,mcm best je...lapa plak...hehe

dayah said...

Pusher Aries- thank you. lapa pegi mkn..............

azizan4444 said...

pergh..lame btol x mkn karipap ni..kat kampung ad sorg macik yg terer bt karipap..mmg laku la klu karipap die bt ..hehehee

dayah said...

cikgu al- semangat karipap pny pasal

azizan4444- biasalahh. mak cik karipap kkdg nak ada income gak. bila mu nk order

JijahJambu@Jj said...

best nye karipap .... anyway .. moga cepat sembuh ok ...

dayah said...

baik dahh :)

Pages