Thursday, November 4, 2010

Nasi ayam sedapppp

salam buat kalian yg baca-baca, ingatkan aku dah nak ahad eh ahad ada benda penting.

ahad exam last paper.
paper system di hari pagi.
aku tasuka notes
system. ada use case, activity, state diagram kang salah lukis acane. demm.
oke nak tanak mesti study naaa jgn malas-malas la ye.

xbole jawab, menangis dpn paper. ada ke yg nak tolong. tolong tgk nangisss. kalo tak nk camtu kena study. tolong diri sendri.

jap g study balik lps cerita mkn nasi ayam mama.
biasanya kalo ari jumaat, mak aku selalu masak nasi ayam.
mama masak nasi ayam, aku tak tolong tu. saja bagi chance mama the best cook.
tapi ari ni ari khamis sempat dia masak sepesel nasi ayam.

aku tukang makan. teruknya dayah ni terlalu jujur di sini. erk.

aku ntah bila nak jadi bakal isteri mithali ni. eh anak mithali oik.

sebaiknya perlu ke dapur jadik tukang masak ke maid ke tapi tidak la kini sementara waktu.
sebab utama student sepenuh hati. alasan tak munasabah.
minta maaf dayah kurang membantu mama memasak waktu ni apa pom.
nt dayah jd super duper assistant chef time cutiler. oke beres.


so, aku jadik tukang karut kat dapor yek, bila tgh nk makan aku cakap la, waw, "sedapnya nasi ayam mama, ni bole jual satu bungkus rm3.00 sepesel offer.
mama xjawab , di sengih tak jawab mende pon, dlm hati aku ni haa kata, "mcm la kao nak tolong jualkan ni dayah oi dayah"

disebabkan aku tukang makan ngan tak merajinkan diri kat dapur gara-gara exam, aku slalu gakla tanya resepi nasi ayam campak mama, mama letak nasi ayam ni macmana nak sesedap mama buat eh. hehmm mestilah puji dlu mak yang ku ♥ masak sedap-sedap kan. tanpa dia tadekla tukang masak bertauliah kat ruma.

kalo aku yg masak, tak ramai yg nak makan ntah. bukan kepakaran aku, bukan tukang chef dapor kan kau ni dayah oi dayah.
baiklah kawan-kawan. aku dah cuba mintak resepi mak aku sebab aku jadi tukang karut je.


kao takle ngarot banyak sini, so practice kan beb, kena practice masak dulu baru pandai buat. cakap banyak pon tak guna der, so aku nak share je bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak nasi ayam ialah, mestilah ada nasi dan ayam kan kalo tak, takde la nasi ayam kan. resepi ni ada bbrapa part-


nasi ayam mak saya sedap. marilah cuba bertendang kat rumah. hehe.

BAHAN-BAHAN

UTK AYAM DAN AIR NASI
(Ayam separuh potong kecil2 (leher..)
- utk sup
then separuh lagi seekor potong 4 - utk goreng

1.Tumbuk beberapa ulas bawang putih dan halia.
Masukkan ke dalam air yang mendidih di dalam periuk.
2. Masukkan ayam.
3. Setelah ayam dah agak2 masak,angkat dan toskan (yg potong 4 sahaja.yg kecik2 tu biarkan)
4. Ambik dalam 5 gelas air sup and simpankan untuk masak nasi.

UTK NASI
1. Tumis bawang merah dan halia yang ditumbuk kayu manis, buah pelaga,bunga cengkih dan bunga lawang dengan planta.
2. Bila dah agak garing, masukkan air sup.
3. Bila air menggelegak,masukkan beras yang sudah ditos.
4. tunggu sampai masak.

UTK PERAP AYAM
1. Tumbuk bawang putih,halia dan campurkan kicap manis dan madu. Then perap lah.
2. Letak madu tu sebab nak bagi kilat skit.
3. Bila nak makan,gorenglah.

UTK SUP
1. Masukkan rempat sup bunjut adabi dalam lebihan sup tadi.
2. Then tumiskan bawang merah,bawang putih,halia dlm kuali.
3. Bila dah agak garing,masukkan dalam periuk sup tadi.
4. Masukkan gula, garam secukup rasa.
5. Bila nak makan, masukkan bawang goreng dan daun sup.

UTK KICAP
1. Tumbuk cili padi dan bawang putih
2. Campur dgn kicap manis
3. Hidangkan.

UTK ULAMAN -SAYUR
1. Timun dan tomato potong bulat.
2. Salad.

UTK CILI
1. cili padi (merah n hijau) -jgn byk sgt
2. cili besar merah n hijau
3. bawang putih
4. halia
5. cuka
6. air
7. gula




selamat mencuba pada si hot-hot cooker

ps- sape nak jual nasi ayam :D

10 comments:

Faiz Tapit said...

lapar!!

Chaon Cornerz said...

pergh.. meleleh je tengok nasi ayam nie. lepas makan pasti lentok.. hahha.. jangan lupe study.. gud luck.. =)

Anonymous said...

addoi...ns aym...nak pegi dapur la, lapo.huhu

Aduka said...

chef dayah aka adik yuna..
hahaha..

Cikgu AL said...

dayah!!!!!!!!!kite terliur okay!!! nk msk malas..huhu

silentshutter said...

nyum3..siapkan resepi ag tu, tp aku ase tuan pnyer blog buatkn lagi besh,hahaha..

Halia Kentang @ Annpaan said...

sdap nyer nasi ayam tue..
btw salam perkenalan..
i folo u..
do folo me

dayah said...

faiz- mari mkn la :)

cha'on- hehhe.makaseh. akan study

ayanaasham- mari cuba respi campak ns ayam

cikgu Al- sila lah rajin :)

silentshutter- haha. sy tapandai masak, tukang mkn. ni respi campak mak

Halia Kentang @ Annpaan- salam.baik :)

dayah said...

tq latip :P

ZACK ENTRY said...

tiba-tiba terasa lapar lak..=P

Pages