Tuesday, November 23, 2010

ingat 5 perkara

Salam.

aku rasa pelik sangat hari ni. aku tatahu kenapa hati aku rasa sedih. last few days, 3 ikan puyu kat rumah mati, skang tinggal dua. dalam balang lagi satu,2ekor ikan gapi mati, sekarang dia tadek partner, ikan gapi pon lone ranger macam tuannya. mesti ada hikmah sebaliknya kot. aku lupa satu hal hari ni. tadik pagi selesai masak pastu kemas , pegi cuci baju pastu baca buku. dengar radio, belek hp bukak facebook.

aku lupa nak mandi. LOL.

minta maaf pada diri. dah nak zohor baru mandi. aku pon telupa beberapa benda hari ni, mama suruh belik makanan ikan ngan ikan baru tuk ikan gapi biar ada partner. petang karang aku keluar la insyaAllah kalao keadaan mengizinkan. haha. macam malas keluar kalau hujan kan.
aku berbelogwalking hari ni tu yang leka agaknya banyak benda telupa. ayyo

ada sedikit cerita pasal 5 perkara kan. mungkin ramai yang dah tahu, mungkin ada yang terlupa. aku hanya insan biasa, sila muhasabah diri setiap hari biar setiap hari lebih baik sebelum tu.

Berbicara tentang Ingat 5 perkara. sebelum 5 perkara tentu tahu perkara ini ye:

1-sihat sebelum sakit

2-muda sebelum tua

3-kaya sebelum miskin

4-lapang sebelum sempit

5-hidup sebelum mati

Jika mati hari ini, apakah yang perlu ditimbang? selalu kena ingat ok



1. Biarlah sihat seblum sakit, maksudnya tengah sihat baik muda tu boleh carik rezeki, buat perkara faedah, carik ilmu yang manfaat ke tolong buat perkara baik ke. apa yang baik datang dari Allah ye kan. buatlah perkara yang berfaedah dan mendatangkan kebaikan kepada diri kita dan orang-orang di sekeliling kita semasa masih sihat.


2. Muda sebelum tua kiranya jangan bila kao dah tua di makan usia dah kerepot time tua tu la nak carik pintu taubat insaf je. selalu ingat Allah. cuba ingat kalau besok teraccident tak sempat pulak nak beramal ibadat sebab lalai, ngan leka. jangan ingat duniawi jela. Selagi ada masa, buat…jangan duduk diam sahaja, cari selagi boleh cari! carilah mahupun harta, ilmu dan ibadat. Nanti dah tua sudah terlambat. Cepat kita bermula, cepat kita berjaya.


3. Kaya sebelum miskin. Kaya ni sementara saja,pinjaman kita hamba Allah dan Allah bole tarik bila2 saja


4. Lapang sebelum sempit. rajin2la cari masa sesuai pegi mengaji pastu tambah ilmu akhirat. cari ilmu agama yang manfaat k.


5. Hidup sebelum mati, hidup dengan buat perkara yang kita ingat 4 benda tu sebahgian cerita tu, ingat ye sihat, muda dan kaya nanti bila tiada nanti kita hanya menanti amal soleh, sedekah dan doa anak

sila ingat 5 perkara dengan video sy sajikan.
selamat beramal :)

demi masa video



demi matahari punya video bawah ni,
dulu masa study diploma kat kolej selalu sgt suka lagu ni. sekarang kurang. emm
mesti akan kurangkan kegilaan fanatik pada yuna la dayah. adehh. layan.


apa pun.
tetap suka video2 ni

entry muffin bukan tak jadi ye hans. nanti2


ingat-ingat. ingat 5 perkara sihat, kaya, muda, lapang dan hidup, syukur lah selalu. lu ingat sendiri.

Assalamualaikum
Bye.

6 comments:

hans said...

mandi pun lupa
yups
ingat 5 perkara

aku ingat xjadi muffin tu
ker memang xjadi?
hahahahaha

P/S : Mat Rempit! Kawan Mat Rempit! Wayang! Terkejut!

nisa said...

busuk la dayah ni.. g mandi cpt!

em.. 5 perkara ni selalu je igat ntah wt @ x.. ya allah, mcm insaf ckit biler bc ilmu2 ni.. tq 4 info.

shahidakharudin said...

terase mcm time sekolah2 dulu bile dgr nasyid huhu

Chaon Cornerz said...

kesian ikan mati.. takpe.. nanti beli lain pastu jangan lupe bagi makan.. *insaf sekejap..

phreak-id said...

banyak sangat yg lupa. makan semut ke. hehehe

Terbaru >> 1) My Precious Gift From God 2) Bagaimana phreak-id.com boleh membantu meningkatkan traffic blog anda? 3) Follower ke 100

/Dayah//Nurul/ said...

hans- jadi2, duit tak banyak nk beli bhn pon tak cukup :P

nisa- wangi lg sebb tu tlupa mandi :p

shahidakharudin- lagu tema kptm bangi dlu ada ceramah2

chaon- dah beli ikan baru, ikan laga :)

phreak-id- mungkin :D

Pages