Monday, August 23, 2010

Kena kerja ke buli lagi


ohh entri emosi



Kau tahu tak aku dah lama tak buat entry sebab tenet rosak maka tak dapat online la kat rumah, rupanya modem rosak. modem ngan wireless tu sume aku pasang, ulang semula. AKU pasang.
syukur nasib baik ada internet. 3hari 2mlm tanpa internet bagi mak aku katanya macam rasa lain sangat tak dapat contact ngan abang kesayangan, ohhho. tak dapat contact dengan bapak aku kat yemen. aku cuba fahamkan balik, mestila nak contact ngan orang yang disayangi dan penting sangat yang duduk berjauhan mana pon tak kira masa kita bole guna internet. Bila kita online, kita dapat merapatkan hubungan silaturrahim. tahu semua perkembangan semasa. dan lain2. ahh malass nak berfakhta


Kenapa tah aku rasa nak post entry berbau hangit.
memang tak menyenangkan perasaan. semua orang tak suka kena buli oke.n

sebenarnya ada kejadian di sebalik kes tadek tenet kat ruma ngan buli.
aku mengenang kembali kisah silam aku dari kecik sampai dewasa, aku tak ada hebat mana.
aku orang biasa2. aku manusia biasa-biasa.


Buli tu maksudnya kena buli la, kena jadik kuli orang buat macam-macam, kena denda tanpa sebab, kena pukul tak bole balas. ini semua tak adil. aku macam nak tonjok aja muka pembuli tapi tak berani ar. err takde lagi belt hitam karate

Akibat kena buli:
1. Bila kena buli, rasa macam down sangat. sangat2 down. sangat2 kecewa. sangat2 hodoh dan asek fikir banyak kali betul ke tak aku buat camnih.

2. banyak kali perasaan kurang keyakinan diri terserlah

3. banyak kali rasa macam muka saya sangat hodoh sehodohnya macam kuali hitam bawah api

4. rasa macam tanak keluar bilik dan asek memerap bilik sendrian

5. menjadi seperti katak bawah tempurung



Oke. biar lah aku cerita kan sikit pasai buli ni, kes tenet baru-baru ni rosak dan meragam kat rumah beberapa hari ini. sebenarnya tak ada la sangat sebb alasan tak bole buat entry baru. macam tak ada semangat bersungguh2 kat mana-mana skit. banyak homework, masih lagi merangka diri dan bersiap diri tuk berperang2 jihad. aku belajar untuk penuhkan ilmu yang berguna di masa hadapan ntuk di praktikkan.

Aku punya tenet rosak, aku pegi call TM firstly, dia suruh cek modem, cek command prompt, cek internet connection yang missing. tapi tak berjaya, aku call hari sabtu petang. Next ahad aku call pagi2, benda yang sama aku buat tak berjaya sampai pukul 8 seetengah aku pulun cek tenet ni napa merajuk ke. lastly aku mintak tooolong abang IT masa aku kerja kat UZMA.
dia ini punyalahh baik tak terkira melayan aku masa aku sensorang kat ofis. padahal kena paksa terpaksa mengadap depan dia. dia lahh ofis mate aku masa aku kerja praktikal dulu.
tapi position dia up la. sebab nya dia sorang je orang IT.

banyak merapu dah lepas tu. dah lama tak contact ofis mate abang IT ni. bila ada masalah baru teringat nak contact orang kan kan. sebenarnya aku malu. malu dan segan tuk contact orang yang berkerja. aku student kolej. kang diajaknya aku keluar sana sini macam gaya orang berkerja aku nak bergaya macamna. bukan ke malu pada berlainan kaum tu satu perkara normal. haha.
aku memang segan nak bergaul ngan orang bukan baya aku time tu. tapi lama2 aku oke je.

aku time tuh baru nak naik position kunun2 dari praktikal to a staff sales and admin.
tapi lasly aku decide sendiri nak belajar kat kolej semula, dan tinggalkan tempat kerja.
aku dah tak nak ngadap files and invois pekerja. mmm mmg tak suka !
tak minat kerja sangat laa kan.

tapi dalam banyak2 tak suka, aku belajar macam2, dari tahu kepada dah tahu.
itu new experience.

sebab tenet rosak, aku panggil abang IT ni, aku call lepas telefon telekom TM teknikal tak membantu. abang IT tak tahu num aku. aku call je tawakal mana tahu dia bole tolong kan. aku call assalamualaikum, abg w, internet rumah rosak. tak ada line. di jwabnya, sapa ni? ni nurul....dan dia ingat!
memang tak sangka ada jugak orang nak ingat bila dah lama tak contact. arapan aku agak tinggi nak mintak dia repair masalah internet kat rumah memang melesets. aku pulak ditugaskan beli modem punya product, brapa ringgit punya anggaran aku tak tahu. dikatanya rm 200, aku bawak rm 200. sampai je kat Ampang point aku masuk kedai pc modem harga sume range rm 269. mana ada cukup duit!
aku contact2 abg w, betulke nak product camni camtu. aku agak bengang ngan dia sejak dulula, aku kerja dulu satu admin dengan dia, dia suruh macam2 hantar barang kat sana, suka ngejek aku, suka skodeng aku buat apa, suka carik pasal bila aku tengah kerja, pendek la cite dia suka buli aku. kadang-kadang lelaki ada gedik kan.

tapi aku rasa dibuli2 aku tu macam seorang adik je ye. aku hormat cara kerja dia, sebenarnya orangnya baik tapi kita yang kena faham cara hidup dia kerja dengan orang ramai. ceh nak puji pulak bagus la sangat.

aku beli barang tapi salah product! dia bukannya nak sound masa aku dah terbeli modem yang tak sama match ngan tenet rumah. hampa gile malam ahad. abg w, datang lambat, kiranya jam 11 malam macam rushing. aku dah lama tak jumpa dia. agak2 setahun jek. dia baru bergelar bapak pada 4bulan lepas. aku gembira bila dia gembira.
tapi teramat kekok sangat bila dia buat muka serius repair barang2 komputer kat rumah aku. aku tak berani cerita panjang ngan dia. aku tengok dia bukak laptop dia gambar background baby boy anaknya. happy je kan. aku mula borak sikit ngan dia, abg w, tadi berbuka kat mna? "kat rumah akak ipar" pendek je jwab. aku kata lagi, lepas tu buat terawih ke, saja nak sindir dia datang lambat arr kat ruma tuk repair sbb, mama mengantuk. tu je aku kesian. pastu dia jawab "tak". dia cek-cek aku tengok muka dia sama je, badan kurus mungkin bulan puasa :)
pastu dia mintak aku bawak telefon ruma dari bawah amik, nak buat testing line tenet ok.


last-last cerita tenet rosak ni dia pas kan aku buat kerja. dia tak tahu aku kolej lagik.
segan, tak cerita panjang. aku kata camna nak mulakan. firstly call orang TM mintak line streamyx rumah oke ke tak, mintak password streamyx and log in. aku follow je apa dia kata.
lepas siap call TM, aku try call abg w, "ohh abg w gedik", aku call dia. skang dia kerja kat Cyberjaya. mungkin dia tuka kerja sebab ada better offer kan, kena la kerja tempat baru plak kan. ada new experience kan.
aku call, assalamualaikum, "abg w, sy dah call TM line sume ok, maybe modem ngan tenet connection yg takleh". oke nanti nurul try beli ngan cek barang product modem ini Belkin, harga sedap duit melayang modem ni je dah RM 339 DAPAT potong harga kurang, RM335




habis duit

abg w' tak membantu aku, malahan telah tiba-tiba mengajar aku selok belok internet punya ilmu pulak.musykil saja aku rasa. lepas aku beli barang 2-3 kali cek mna modem punya product yang elok. rupanya modem yang mahal lagik elok kalo beli lagi bagus.
jaga2 modem selalu lah naaa lain kali, jgn rosak2.

aku kecewa kat abg w' yang tak membantu sgt, tapi dia ikhlaskan diri sanggup datang malam ahad lerr. so kami bagi upah RM50 dia dah datang kena bagi upah transport, sikit plak terasa bersyukur dapat jumpa dia.
aku arap takde masalah apa lagi.


selamat ari raya, maaf zahir batin.
aku perasan dia dah tak friendly kat aku. abaikan aje lahh kalau kau terasa sendri.
prasan!

bye
Ps/ segan mahu contact beliau abg w. malas aku nak call dia ckp dah oke sbb sume aku pasang tenet cuma nak arrange desktop punya line tenet je blum cek, syukur saja dah elok modemnya. susa2 je


jom buat homework



pagi isnin biasa ini sekor kucing rumah parsi kucing kesyangan mama ku mati, aku tanamkan pagi tadi. sebb kucing sakit dan tak makan2. mmg terasa pemergian dia dan menangis sendri sekejap. tinggal la 9 ekor kucing~

4 comments:

MOFASAD said...

sabarla ok.

nama pun melayu :)


eh

yang terbaru

tmnet
512
rm 90 je?

yeker?

ari tu ada operator call

upgrade speed

terus setuju

dulu 356 rm 88

pastu 512 rm 90

ada ke ha???

cuba tanya2 yer..

dayah said...

haa..bia betul. kena cuba tnya2 nt. tq

Chaon Cornerz said...

dayah.. lambat lagi la nak raye.. 2 minggu kot.. bosan kan modem rosak..? nak contact2 ngan orang2 jauh kan dah susah.. modem rumah nie pun dah nazak dah nie.. nanti mesti habis duit macam dayah jugak.. sponsor la dayah.. hahha..

dayah said...

cha'on- bnyak la songeh awk tu nak sy sponsor cemna. kerja pon sy takde. jg2 jgn biar modem tenet rumah rosak k, slmt ari raya & maaf zahir batin :)

Pages