Sunday, June 6, 2010

Renungan

Stress atau tidak

Alhamdulillah atas nikmat hidup yang Allah berikan. Bersyukur masih diberi peluang untuk menghirup udaramu ya Allah. Dalam kesibukan kita mengejar arus kehidupan yang sangat laju,
pernahkah kita terfikir untuk berhenti?
Pernahkah merasa stress atau tekanan yang sangat hebat?

Pasti setiap diri pernah merasa tekanan dalam kehidupan. Semua orang ada masalah tersendiri. Ada banyak sebab kita sering tertekan. Mungkin kerana peperiksaan, masalah kewangan, masalah persahabatan, dan banyak lagi senarai masalah kita.


Biasa kita terdengar dari kata-kata "Bila susah baru nak ingat bantuan Allah, bersyukur sangat atas nikmat Allah" .manusia perlu selalu ingatkan Allah, Mohon doa dan petunjuk atas segala urusan akan dipermudahkan dengan selesai.

Bagaimana stress/ tekanan berlaku?
Ini hadiah Allah

- Tekanan yang Allah berikan boleh menjadi salah satu cara untuk mendekatkan diri kita kepada Allah.
- Tekanan adalah peluang untuk kita memperbaiki diri.
- Tekanan menjadikan kita lebih tabah dan cekal menghadapi sume cabaran bukan sebagai batu penghalang.

Motivasi Allah kepada manusia:
Jangan lemah semangat dan jangan menyerah kalah!

Jadikan hari esok lebih baik dari semalam

Renungan
peringatan kadang-kadang stress satu ujian



Ps/ TIDAK kira aku stress ke tak mesti ada jerawat kat muka, redha~ Ubat muka masih lahgi digunakan, Sabar dengan harapan muka secantik wardina :D

3 comments:

FYMSO said...

Salam Dayah!

Thanks for sharing. Semalam Ustaz Zaharuddin sempat buat Seminar di Sheffield. Pun ada discussion on how to cope stress :)

Boneka Tak Sakit said...

menarik juga bila baca kelebihan dia! best lah hidup! kalau mata pandang yg positif :P kan?

nak pandang positif atau tidak tu pilihan kita! so pk2 la yer..

/Dayah//Nurul/ said...

Farah: wa'alaikumsalam. nashat berguna kita jadikan panduan :)

bro daus: buat jadi pengajaran mana baik ngan buruk k

Pages