Tuesday, June 28, 2011

jangan rasa rugi

sebenarnya sume perkara yang kita buat mesti ada balasan, kecik besar mana kau tipu ke apa, ingat lah Allah Maha Besar, dia nampak apa saja yang kau buat. lagu Raihan, ingat 5 perkara..
sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, . .

jangan lupa nikmat yang ada ni sementara, mungkin aku xkaya macam orang kat luar tu, tapi aku memang xkaya. haha. bye, selamat renung2an

thanks info JAIS,
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

Hadis ini memperlihatkan kepada kita betapa Rasulullah s.a.w begitu sekali bersungguh-sungguh tidak mahu umatnya kerugian kerana mengabaikan kelima-lima peluang yang patut mereka bersungguh-sungguh merebutnya sebelum datang lima perkara yang boleh menyebabkan mereka ditimpa penyesalan.

Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-Asr ayat 1-3 yang bermaksud : "Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Mereka berpusu-pusu dengan kebenaran dan berpusu-pusu dengan kesabaran."

ps- aku terhegeh-hegeh nak start balik assignment lepas

pss- alhamdulillah bateri laptop beli kat low yat tadi rm,180

6 comments:

Boneka Tak Sakit said...

entry nasihat hehee... :P

Solihin Zubir said...

so, sama2lah kita manfaatkan masa yg ada utk menambah pahala.. =)

hanaahmad said...

thnx dayah. sgt bermanfaat. ey, ko pakai laptop ape? mahal jugak batt. aku beli rm150.

hidayahjamal said...

boneka- hi ! nasihat ntuk org muda :)

SZ- terima kasih sudi ke blog ni

hana- laptop dell 1400

delarocha said...

entry bermanfaat, tq

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

mengingati satu sama lain adalah perkara penting kann. so sama2lah kita beramal :))

Pages