Sunday, January 24, 2010

Pengkebumian Almarhum Sultan Iskandar



Salam, sebelum nak memulakan entry ni kita imbas dlu apa yang dapat aku ingat semalam kat tv 3. Sedekahkan Al-Fatihah di atas pemergian almarhum sultan Johor.
Last nak tgk tv dengan kusyuk mata semakin layu. aku tetidor.

It ends up when i was sleeping.
maaf, memang nak tgk sampai habis. so mata ni mcm berat betul ada setan kat tengah2 mata, maka tertidur jawapannya. tido depan tv. sebab tido punya psl aku sempat terbaca someone liveblogging about the funeral just past.

conclusion dari livebelog someone ni ada yg bole pakai, tapi macam something je tak kena.
salam takziah atas pemergian sultan johor yang gering semalam pukul 7.15pm;Jumaat malam. Umur beliau 77 tahun.
Sila fahami livebelog. sebab ni liveblog org. aku just baca and assume aku tak sempat tgk tv majlis pengebumian kerabat di raja. dan harapan aku agar roh beliau d cucuri rahmat
oKE
Thanks

4:10 - Habes Majlis pengebumian

3:57 : Soalan serrius - "Mana Agong?" - adik aku cakap. aku pun tatau awat Agong tak mai?

3:55 - Diikuti oleh Puteri sulung, Sultan Brunei, Pahang dan Bung Najib. Budak comel tadi kembali muncul. Mak dia marah..

3:48 - Settle talkin.. masa untuk menabur bunga keatas makam.Dimulakan dengan Sultanah Johor

3:40 - Siapa eh lelaki yang duduk tepi kubur tu? Asik mengalir air mata. Anyone can recognise him? Dari tadi lap air mata pakai kain kuning diraja. Mesti kerabat gak tuh

3:25 - Talkin dibaca skang...insaf motta. Dato Noh Gadot memberikan talkin yang sungguh feeling

3:15 - Semua tanah sudah dibawa masuk. Sultan semua duduk atas kerusi sementara menunggu istiadat seterusnya

3:10 - Komentator RTM ulang lagi "baginda disayangi rakyat " buat sejuta kalinya. Yes we get it. Please use other words to explains his awesomeness. Recycling is not cool. Antara ayat baru hari ini "baginda seorang agamawan" dan "memberi hikmah kepada rakyat jelata"... waffak?

3:01 - Oh baru tahu first wife almarhum seorang Englishowan. Patut la anak macam Mat Salleh. I wonder if she knew or came to the funeral. Didn't see any white women during the telecast.

3:00 - I see Lim Guan Eng....... dia je non muzzies aku nampak dalam dewan pemakaman

2:55 - Aku rasa dua orang budak comel tepi kubur tu cicinda dia.(ni mesti cucunda) Comel kata adik aku. Mmg comel pun

2:52 - VVIP yang ada di hujung kubur ketika keranda diturunkan hanya Sultan Brunei,Pahang dan Tunku Mahkota Pahang je. Orang lain phobia tengok kubor cam aku gak ke? GG?

2:51 - Agaknya malam ni forum DLSR ada tak thread special sempena pengkebumian almarhum? kalau ada sila bagi link oke? mahmodiah tu lawa.. mesti ada banyak shots yang superb.. bagi can la sket. takkan amik gamba awek je bro.. Kuku Besi pun ada di JB skang tak silap gua. Camne bro? ada buat impromptu shoot?

2:50 - Adik aku kata hensem orangnya.. bole la. Hensem gak la. Ada gaya tough guy gitu..

2:50 - Cucu baginda Tunku Ismail masuk lahad menolong angkat tanah. Goodjob

2:25 - Keranda dibuka.. terdengar orang menegur jurugambar dan kameraman "tutup tutup" kamera pun tutup. Terus kamera wide shot je kat TV. Hapah pun tak nampak! RTM tunjuk gambar kaki orang dan setokin busuk. TV3 tunjuk gambar luar makam. Nampak orang berdiri atas kubur! WTF? Hormat ah sket ye pon.

2:20 - Rosmah spotted - so non kerabat pakai hitam. Royals pakai putih.

2:12 - kerabat ambil video keranda diusung cucunda dana anakanda. Pakai iPhone. Score oen for Steve Jobs

2:10 - Keranda diangkat - Komentator TV3 buat gua ngantuk. Bebel apa tah. Tukar TV1

2:07 - Sultan Pahang, Brunei , Selangor dan new Sultan Johor pun tiba. Sultan Johor baru mengesat muka dengan kain kuning diraja. Lepas pakai ada khadam tolong simpan atas tray perak! Perghhh

2:05 - Jenazah tiba selepas ditarik dengan kereta pedati (ye ke BM aku ni?)

1:35 - Oh.. Sultan Abu Bakar mangkat di London kerana Pneumonia. Mangkat pada bulan June 1895. Jenazah ditanam di Mahmodiah pada September! Takkan lama sangat naik kapal. Btw.. Jenazah dihantar menaiki kapal perang England yang mendarat di Penang.

1:31 - Sementara tunggu pedati sampai Mahmoodiah baca wiki Sultan Abu Bakar, Ismail dan Ibrahim. Pergh!!. Did you know Sultan Abu Bakar One Johor gila. First wife Malay, second wife Dutch, 3rd wife Chinese fourth wife Turkish! Beat that!

1:30 - Oh ya.. pedati ditarik oleh member of the Timbalan Setia Negeri Johor

1:30 - Fullamek........ best gila jadi royalties.. beg Coach dan LV pun ada orang tolong angkatkan.. kesian polis wanita tu. penat pergi akademi pulis last last jadi bag handler je untuk VVIP

ps/:livebelog boleh tahan,ada facts and just some few moments yg aku realize pihak kerabat ngan orang biasa cara dorang intraksi lain. baju kerabat biasanya kuning, di pakai warna putih utk majlis pengebumian, orang biasa hormat pihak kerabat bercium salam tgn kena pakai baju kaler itam

No comments:

Pages