Wednesday, July 6, 2011

Asam pedas..



Assalamualaikum kawan-kawan and hi :)

Apa kabar, hari ni tajuk entry asam pedas. Walaupun tengahari tadi aku ada niat sebenarnya nak beli lauk nasi ayam je tak yah masak, tapi tak jadi, maka hari ni kita masak lah sama-sama ea, ASAM PEDAS, orang melaka ngan johor punya favourite lauk mesti makan asam pedas kan. Sebenarnya tak susah masak lauk ini, kalau kau tahu apa bahan yang nak ada pastu agak la sendiri bila dah siap, time dah siap tu haaa baru la makan ramai-ramai mesti meriah kan,

Oke,
bahan-bahan:

2-3 ulas bawang merah
halia sikit
belacan sikit
cili kering
ikan mayong
air asam
air biasa
bendi
daun kesom

1. Amik bawang, halia, belacan, ngan air sikit masuk dalam blender, dah blend abis cair campuran tu baru tumis, amik periuk letak minyak sikit,

2. Periuk yang dah isi minyak tu ter panas, terus tumis lepas dah ada bau baru bubuh cili kering 1 setengah skop senduk, kacau cili dengan tumis ni letak la sikit daun kesom, tumis biar lama sikit (ikut kata mak aku) aku memang lah xsuka tunggu lama kalau tengah masak, sebab tu la aku sebenarnya tetiba (nak cite jugak) nak makan nasi ayam tapi tak jadi, so masak je la lauk asam pedas, save money and time.

3. Lepas dah rasa tumis cili lama pastu letak beberapa ikan..pastu tambah air setiap kali kering cili yang ditumis tu, letak air asam bijik tu pastu kocok-kocok ngan air biasa bubuh kan sekali kat ikan asam pedas tu tapi biji asam tu jangan la letak kat lauk asam pedas tu. Air asam tujuannya nak kurangkan bau2 an. pastu letak gula sikit, garam secukup la rasa. pastu letak bendi last.
siap, selamat makan, lepas dah siap, selamat mencuba kalau yang mencuba :)


aku tak pandai masak-la. ini je gambar lauk yang aku masak dengan mak aku tolong time ni sebenarnya ;)


Ps- rasanya aku nak bubuh tab menu masak-la

3 comments:

Kempas70 said...

pandai masak..bagus tu..jimat jimat
salam dari Kempas70

Solihin Zubir said...

ayah sy ckp, asam pedas ni gulai org malas.. hahaha..

Nadha said...

Waaahhh.. Dayah masak. Pandainyeeeerrrr!!! Haha

Pages