Friday, February 18, 2011

Makan kuih lepat, resepi pon ada naa, selamat men2-cuba





Salam.

pe kabar, hrp2 sihat sejahtera. kali ni saya nak buat entry santapan diwaktu petang. petang-petang bila makan kuih muih je memang senang kan. lagi-lagi kalo dah lapar, apa kata aku letak resepi straight to the entry meh yea nak ciyte. ada intro dan kata-kata aluan sedap gitu. essay entry aku hemtam keromo la. so hari ni, aku ngan mak buat kuih lepat pisang, petang jap gi bole naa kita makan ssama. eh, maksud saya..famili saya and me boleh makan lepat pisang. heh kalau korang nak, amik resepi buat sendiri. ye ikhlas :)

Bahan-bahan yg diperlukan utk buat lepat pisannnnnnng:

(resepi yg aku letak utk 3 org, pandai2la korang agk ea)
- daun pisang pastu gunting agk-agk cantikmuat nk letak kat situ
- 4 biji pisang kena lenyek
- 70 gm tpg gandum
- 30 gm tpg jagung
- 70 gm gula melaka dicincang halus / gula secukup rasa tp jgn buh bnyk2 k
- 4 pati santan skit
skit garam

1. mula-mula amik daun dari pokok pisang kat dpn rumah, pastu layur la..layur tu kiranya macam apikan kat daun pisang tu pastu lap bersih-bersih. pastu potong mengikut susunan. agk-agkla potong nt senang nk letak muatan adunan korang dah letak.

2. pisang yg sudah dilenyek tu , boleh dicampur dgn tpg gandum, tpg jagung, gula, garam dan pati santan. kalau adunan lembut,tambah tpg gandum skit. sebaliknyalaa, bila dah tgk mcm keras plak kena tambah pati santan lagi.

3. adunan tadi diambil satu sudu besar dan letak atas daun pisang. daun kena dilipat menindih dan lipat kedua2 hujung (gambar kat ats dah lipat pisang jd lepat pisang) untuk membungkus air dlm pengukus biar mendidih dahulu sebelum letak lepat.

4. kukus dekat 25 minit, camtula. dah siap bukak bila dah siap kukus bole di hidang, dan makan!

ouh, biasanya aku letak air paip siap-siap kat tmpt pengukus pastu didihkn air tu tgk nt senang dah msk ke tak lepat pisan tu, kalu tak jadi cuba buat lagi heh. mak aku tanak ngajar aku buat lepat pisang pon. so, tgkla sendiri. dia buat., curi curi tgk dia buat dan aku tukang mkn, aku ada resepi dia la boleh buat la kan. praktis makes perfect. dah tu tgk je cite nt buatla.
oh picture ada tu je dah sharing can caring ;)

bhn penting. daun pokok pisang must ada. eceh, lawa watermark aku reti buat pattern gitu besao,kih3

kucing aku nama pabu ni interframe nak tolong tgk je

adunan campur dah setel nt baru letak kat daun pisang tu elok2 la lipat eh

dan selamat mkn petang. ouh ye, sejak bapak aku balik M'sia dgn cuti kerja, mak aku amik mode promote air kopi kat gambar kjp. haha. i love you mama & bak.

bye


Ps- aku tetiba tgk notes why are you single =.= so wat

6 comments:

man yusoef said...

tau takpe...watermark sepenuh-penuhnya...org nak curik pon pikir bnyk kali...haha..owh rindu nak mkn lepat pisang buatan mak..sobs sobs

Unknown said...

kuceng pun ade dlm resepi ni? :P

saya_arief said...

fevret.
;D

Anonymous said...

sdpnyer lepat!!!

jemput singgah blog fda... nak mintak tolong... tau ke camne nk trace msg kat cbox?

aishah said...

ade macam muka Maria Elena Zarul dah sikit2..;)

GadisKasutConverse said...

terliuq pulak tgk pic kuih lepat.adesss...

Pages